Sidevisninger i alt

fredag den 3. maj 2013

Crepes suzettes

Jeg kom for sent til kagen til eftermiddagskaffen i dag. Det sad jeg og ærgrede mig over mens jeg spiste et æble.
Bedst som jeg sad i mine egne tanker sneg der sig en duft af et eller andet lækkert ind på mit kontor. Køkkenet ligger ellers i den stik modsatte ende af bygningen, og lige nu skal vi helt udenom for at komme derover. 
 
Det viste sig at være et hold grundforløbselever, som sammen med Bjørn havde gang i gasblussene i lokalet inde ved siden af.
 
Her kommer en billedreportage af fremstillingen af crepes suzettes - eller flamberede pandekager i appelsinsovs.
 


Man starter med karameliseret flormelis, smør, appelsinskal og mandler,


som flamberes.
 

Herefter tilsættes appelsin- og citronsaft


inden pandekagerne bliver gennemvarmet mens de foldes ud og ind igen så de opsuger det meste af sovsen. (Kokkene må undskylde hvis det ikke hedder sovs i den her sammenhæng).
 

Til sidst flamberes hele herligheden igen.


Pandekagerne smager fantastisk med hjemmelavet is til. Det kunne alle de frivillige smagsdommere, der beredvilligt stillede op, konstatere.


Her er det så slagterelevens tur til at prøve. Mon han tænker over hvordan han kan bruge det her ude i slagteriet?
 
Opskriften på Crepes Suzettes er opstået ved et uheld på en restaurant der hed Café de Paris i Monte Carlo  i 1895, fortalte Bjørn.
Prins Edward af Wales besøgte en dag restauranten sammen med nogle af sine venner. Uheldigvis var overtjeneren syg den dag, så det var en tjenerelev der blev sat til at servere desserten for de fine gæster. Inde ved bordet skulle desserten - pandekagerne - varmes i en sauce af appelsinskal, sukker og likør. Den unge mand må have været noget nervøs, for helt uventet gik der ild i alkoholen.
 
Tjenereleven opfandt i dette øjeblik Creppes Suzettes. Navnet Suzettes skulle være til ære for en smuk ung dame i selskabet.
 
Historien og opskriften findes i flere variationer på nettet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar