Sidevisninger i alt

søndag den 15. juni 2014

Min fødselsdag, II

Jeg var så heldig at min fødselsdag i går faldt sammen med at vi havde besøg af 31 videnskabsfolk fra Dansk Institut for Internationale Studier i København.
 
Kvanefjeldet ligger i vores baghave, og det var det der bragte dem til Narsaq.
 

Så hermed et par indtryk af "min" frokost i går: Amasetter i 3 variationer: marinerede, panerede og kogte....
 

...stegte lammehoveder....
 

....pulled lam, moskussteg og rensdyr med svampe...
 

...og ikke mindst alle de spændende pølsevariationer. Ja, så var der også stenbiderrogn, røget laks og lammebacon ... uhmmm.
 

Sidst på dagen kom Lena og Aqqaluk fra Qaqortoq fordi Aqqaluk skulle danse trommedans for gæsterne.
 

Fjeldene dannede den ultimative ramme for forestillingen.....
 

....som blev krydret med beretninger om trommens kraft og den magt, der ligger i den.
 
" Der hænger trommer i retslokalerne i dag, som symbol på at trommen har magt til at løse stridigheder mellem folk, selv mordsager" - fortalte Aqqaluk.
 

Derefter viste han lige et eksempel på hvordan trommen kan kurere jalousi.


Trommedans ser ud til at være meget nemt at udføre - meeen, det er ikke ligetil at koordinere 3 ting på een gang: sang, dans og trommens rytme.


Bagefter var der grillet fisk,  lam i flere variationer og rensdyr. 
 
Og det eneste jeg skulle sørge for hele dagen var at skaffe godt vejr. Jeg må sige det lykkedes RET godt. Solen bragede ned lige fra morgenstunden og til langt ud på aftenen. Fantastisk. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar