Sidevisninger i alt

torsdag den 17. april 2014

Skærtorsdag

Det var lidt en søvnig, torsdag eftermiddag, men god til bare at kikke lidt rundt på nettet. Så det gjorde jeg da Malik, som jeg tidligere havde set hænge ud i sofaerne sammen med andre elever, kom og sagde, at det var næsten umuligt at komme over til det nye kollegium på grund af vand.
 
De opfindsomme elever havde fundet ud af at man kunne genbruge skiene fra Inuiladen, nu som gangbro gennem den kæmpe vandpyt, der altid samler sig lige der hvor man skal gå, når det bliver tøvejr. 
 

"Jeg snupper lige en skovl og lidt frisk luft", tænkte jeg, "så kan det vand vel snart forsvinde".
En god mulighed for at komme ud i et vejr, der byder på en god blanding af blæst, sne og sol -
 
1½ time og et par iskolde fødder senere var Louis så flink at fortælle mig, at nu kunne han se bunden af vandpytten :-) Han havde et godt overblik over vandsituationen oppe fra terassen, hvor han stod og røg en cigaret.
 

Der var kommet liv i huset da jeg kom tilbage til kontoret... det første jeg mødte var 3 elever i gang med at vaske gulv i gangen .... 
 

i kantinen blev der dækket påskebord til aftensmad...
 

selv salt og peberbøsser fik en ekstra omgang.
 

I køkkenet var der også gang i den...
 

Men hov ... hvor blev de af? Jeg så dem ikke på aftensbordet.  Det skal måske være til aftenhygge senere? De smagte ellers godt.
 

Der skal kræfter til at svinge det piskeris! Det er sovsen til den forlorne hare, hun har gang i.
 

Der var også gang i bageriet...
 
 
.....torsdagsslik i lange baner. Den nederste, store slikkepind ligger nu her på mit skrivebord.
Jeg glæder mig til at smage den. :-)
 

Dejligt når eleverne selv er med til at gøre helligdagene festlige.
 
Og ja, hvorfor hedder dagen i dag så skærtorsdag? 
Det gør den fordi Jesus netop i dag vaskede sine disciples fødder. "Skær" er nemlig et gammelt ord for "ren". Så: Ren torsdag.

Så husk at vaske fødder inden du går i seng i aften.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar